چگونه یک کتاب خوان بشویم


واقعیت این است که من خودم هم کتاب خوان حرفه ایی نیستم ولی تمایل زیادی دارم تا در این زمینه به صورت حرفه ایی عمل کنم و کتاب خوان بشوم. دیگر اینکه در این موضوع که کتاب خواندن چقدر خوب است نمی خواهم صحبت کنم و این پیش فرض را می گیرم که شما به اهمیت کتابخوانی پی برده اید ولی نمی دانید که چطور باید کتاب بخوانید .

نخستین مورد اینکه کتاب خواندن نیاز به آرامش دارد. اینکه آرامش ندارید خودش یک موضوع است ولی به نظر من بیشتر موارد خیلی از افراد به این فکر می کنند چون وقت ندارند کتاب نمی توانند بخوانند. واقعیت این است که حس تمرکز داشتن خیلی عجیب هست! برای من که شخصا اینطور بوده است، یعنی وقتی تمرکز دارم فکر می کنم انگار زمان مثل گلوله دارد حرکت می کند. و بر همین اساس وقتی می خواهیم کتاب بخوانیم فکر می کنیم که وقت کم می آوریم. واقعیت این است که دلیل عمده کم شدن وقت ما به این دلیل است که عموما ما وقتمان را به نشخوار ذهنی می گذرانیم. نشخوار ذهنی می تواند دلایل زیادی داشته باشد که انشالله در آینده در این زمینه بیشتر خواهم گفت. فقط این را بدانید که این یک دروغ است که ذهن شما برای آرامش خودش می گوید و ما را به بازی می گیرد. بر همین اساس وقتی دچار این مورد شدید حتما نادیده اش بگیرید.

وقتی نشخوار فکر را حل کردید می رسد به این که چه کتاب بخوانیم. واقعیت این است که هر کتابی که دوست دارید بخوانید. هر چیزی! مهم نیست دیگران چه می گویند و یا اینکه ترند این روزها چیست؛ وقتی کتابی را در دست می گیرید اگر طی خواندن چند صفحه نتوانستید با آن ارتباط بگیرید بلافاصله کتاب را کنار بگذارید و بروید سراغ کتاب بعدی. شاید الان این کتاب مورد علاقه شما نیست و در آینده برایتان جذاب باشد. مهم نیست آینده چه اتفاقی می افتد در حال حاضر نیازی نیست این کتاب را بخوانید چون اگر ادامه دهید باعث می شود که از کل پروسه کتاب خوانی متنفر شوید. لذا سریعا کتاب را کنار بگذارید و یک دسته بندی دیگری را شروع کنید.

کتابی برای شما جذاب معنی پیدا می کند این است که اگر کتاب را برداشتید نتوانید آن را زمین بگذاریدو فقط به خاطر خستگی باشد که مجبور باشید از ادامه مطالعه دست بردارید. اگر به این کتاب رسیدید، به شما تبریک می گویم! شما توانستید کتاب و دسته بندی کتابی مورد علاقه تان را پیدا کنید و شروع کنید به کتاب خواندن و از کتاب خواندن لذت ببرید.

در این پست کوتاه در مورد اینکه چطور کتاب بخوانیم کمی نوشتم، در آینده کمی عمیق تر به این موضوع خواهم پرداخت و در رابطه با کتاب هایی که می خوانم بیشتر برایتان خواهم نوشت

این نوشته به روز می شود…


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *